Επιστολή στον Πρόεδρο του Οργανισμού Αθήνας κ. Ιωάννη Πολύζο έστειλε ο Πρόεδρος του
ΑΣΔΑ Ανδρέας Μποζίκας, με την οποία ζητά να συμπεριληφθούν στην τελική διαμόρφωση του
Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνα/Αττική 2021 και του συνοδευτικού Σχεδίου Δράσης οι θέσεις και
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής που αναπτύσσει τις «8 προτάσεις του ΑΣΔΑ για
την Δυτική Αθήνα».
Προς: Πρόεδρο Οργανισµού Ρυθµιστικού Σχεδίου &
Προστασίας Περιβάλλοντος Αθήνας
κ. Ιωάννη Πολύζο
Αξιότιµε κύριε Πρόεδρε,
Σας αποστέλλουµε και γραπτώς τις θέσεις και προτάσεις του ΑΣ∆Α για το Ρυθµιστικό Σχέδιο Αθήνας/Αττικής
2021 και το παράλληλο µε αυτό Σχέδιο ∆ράσης.
Τις θέσεις και προτάσεις µας έχουµε καταθέσει και µε τη µορφή εισήγησης σε σχετική ηµερίδα της
Αντιπεριφέρειας ∆υτικού Τοµέα, µε εισηγήτρια την κ. ∆ανάη Αντωνάκου.
Ο Αναπτυξιακός Σύνδεσµος ∆υτικής Αθήνας στην υπερ20σαετή διαδροµή του έχει συσσωρεύσει πλούσια
πείρα από αναπτυξιακές παρεµβάσεις στην περιοχή της ∆υτικής Αθήνας. Με ευθύνη του Συνδέσµου έχουν
καταστρωθεί και επικαιροποιηθεί τα Αναπτυξιακά Σχέδια για την περιοχή µας, έχουν εφαρµοστεί πλείστα όσα
προγράµµατα για την απασχόληση, έχουν υλοποιηθεί έργα αστικής ανάπλασης και διαµόρφωσης υποδοµών
ύψους δεκάδων εκατοµµυρίων Ευρώ, πάντα κατόπιν αιτήµατος των ∆ήµων – µελών µας.
Πιστεύουµε ότι αυτή η συγκεντρωµένη εµπειρία της Αυτοδιοίκησης της ∆υτικής Αθήνας δεν πρέπει να
παραµείνει αναξιοποίητη κατά την τελική διαµόρφωση του Ρυθµιστικού Σχεδίου Αθήνας/Αττικής 2021.
Πόσο µάλλον που η πρώιµη αυτή µητροπολιτική λειτουργία για τη ∆υτική Αθήνα που έχει υπάρξει από το
1989 ο ΑΣ∆Α, ήταν αποτέλεσµα της ανάγκης. Της ανάγκης για αντιµετώπιση του τεράστιου προβλήµατος της
περιφερειακής υποβάθµισης της ∆υτικής Αθήνας µέσα στο σύνολο της Αθήνας/Αττικής.
Πριν υπεισέλθω λοιπόν στο περιεχόµενο των παρατηρήσεων και προτάσεων µας κ. Πρόεδρε, σας καταθέτω
µόνον την βαθιά πεποίθηση µου, που εκφράζει και το σύνολο των ανθρώπων της Αυτοδιοίκησης στη ∆υτική
Αθήνα. Βιώσιµη αναπτυξιακή πρόταση για την πρωτεύουσα χωρίς άρση της ιδιότυπης
περιθωριοποίησης των άνω των 600.000 κατοίκων της ∆υτικής Αθήνας, δεν µπορεί να υπάρξει.
K:\transfer\azirinis\Yliko gia Site\epistoli_ORSA.doc
Ας τολµήσετε επιτέλους να αναµετρηθείτε µε αυτό το χρονίζον εδώ και µισό αιώνα πρόβληµα, πρόβληµα µε
ιστορικές, κοινωνικές, οικονοµικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις.
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΣ∆Α ΓΙΑ ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕ∆ΙΟ ΑΘΗΝΑΣ/ΑΤΤΙΚΗΣ 2021
ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΣΧΕ∆ΙΟ ∆ΡΑΣΗΣ
8 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ∆ΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ
Η πρόταση για το νέο Ρυθµιστικό Σχέδιο επικεντρώνει την προσοχή της στην ανασυγκρότηση και την
αντιµετώπιση των προβληµάτων που έχουν συσσωρευτεί στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά.
Οι λόγοι για αυτή την επικέντρωση ανάγονται στην
υποβάθµισης έως και γκετοποίησης συνοικιών του ιστορικού κέντρου της Αθήνας σε συνδυασµό µε την
υπερσυγκέντρωση εκεί οικονοµικών µεταναστών.
Όµως, όσο κι αν κατανοούµε τα προβλήµατα και τις ανάγκες που οδηγούν στην επιµονή
προβλήµατα του κέντρου, δεν µπορούµε να δεχθούµε ως απάντηση σ’ αυτά την ακόµη µεγαλύτερη
περιθωριοποίηση της ∆υτικής Αθήνας.
Είναι γνωστά τα προβλήµατα της αναπτυξιακής υστέρησης, των ελλείψεων στις υποδοµές, της
περιβαλλοντικής υποβάθµισης της ∆υτικής Αθήνας. Θα περιµέναµε λοιπόν από ένα νέο Ρυθµιστικό Σχέδιο της
Αθήνας να δώσει τις κατευθύνσεις για την αντιµετώπιση τους. Τα εργαλεία για την άσκηση µιας τέτοιας
πολιτικής υπάρχουν και περιγράφονται µέσα στην ίδια την πρόταση για το Ρυθµιστικό Σχέδιο. Μόνο που δεν
προτείνεται η χρήση τους στη ∆υτική Αθήνα!
Η ∆υτική Αθήνα απουσιάζει από κάθε επίπεδο σχεδιασµού στην πρόταση για το Ρυθµιστικό Σχέδιο, µε
εξαίρεση µια αναφορά στο Περιστέρι ως ∆ιαδηµοτικό Κέντρο Ευρείας Ακτινοβολίας, αναφορά που δεν θα
µπορούσε να λείπει για τον µεγαλύτερο ∆ήµο της Β΄Αθήνας και δεν αποσαφηνίζεται βεβαίως αν σηµαίνει
τελικά κάτι συγκεκριµένο.
Η ∆υτική Αθήνα και οι 800.000 κάτοικοι της δεν συνδέονται σύµφωνα µε την πρόταση για το Ρυθµιστικό
Σχέδιο µε καµιά περιοχή πολιτιστικής σηµασίας, τουριστικής ανάπτυξης, χωροθέτησης εµπορικής
δραστηριότητας, προώθησης καινοτόµων επιχειρηµατικών δράσεων.
Ενδεικτικά αναφέρω κάποια σηµεία που θα µπορούσαν να συµπεριληφθούν στο Ρυθµιστικό Σχέδιο, όχι ως
προτάσεις συγκεκριµένων έργων γιατί δεν είναι αυτή η λογική ενός Ρυθµιστικού Σχεδίου αλλά ως θεµέλια για
το µετέπειτα προγραµµατισµό.
1. Στο κεφάλαιο 1, στην ενότητα «δοµικά ελλείµµατα στο στρατηγικό σχεδιασµό της ανάπτυξης και
οργάνωσης του χώρου» να συµπεριληφθεί η αναπτυξιακή υστέρηση της ∆υτικής Αθήνας σε
ειδική
συγκυρία της διόγκωσης του προβλήµατος
αυτή στα
K:\transfer\azirinis\Yliko gia Site\epistoli_ORSA.doc
2
σχέση µε το υπόλοιπο Λεκανοπέδιο. Με τον τρόπο αυτό τίθενται οι νοηµατικές βάσεις για το
σχεδιασµό µέτρων αλλαγής της υπάρχουσας κατάστασης.
2. Στο κεφάλαιο 2, στην ενότητα «αναγνώριση των βασικών δεδοµένων και δυναµικών για την Αθήνα/
Αττική», στην οποία γίνεται αναφορά στα προβλήµατα γκετοποίησης συνοικιών του κέντρου της Αθήνας
και σε περιοχές αποβιοµηχάνισης πάλι σε συνοικίες του ∆ήµου Αθηναίων, να συµπεριληφθεί η αναφορά
στις γειτονιές εγκατάστασης οικονοµικών µεταναστών, παλινοστούντων και άλλων ευπαθών
κοινωνικών οµάδων (Ροµά) στη ∆υτική Αθήνα. Επίσης να επισηµανθούν και γειτονιές της
∆υτικής Αθήνας ως περιοχές αποβιοµηχάνισης.
3. Στο κεφάλαιο 4 στην ενότητα 2, όπου προσδιορίζονται οι Αναπτυξιακοί Πόλοι στην Αττική, να
προβλεφθεί ο Αναπτυξιακός Πόλος ∆υτικού Λεκανοπεδίου, ακριβώς όπως υπάρχει Πόλος του
Βόρειου Λεκανοπέδιου, του Θαλάσσιου Μετώπου (δηλαδή των νοτίων προαστίων), του Αεροδροµίου,
Εκπαιδευτικός Πόλος Ζωγράφου – Αγ. Παρασκευή κ.ά.
αναβαθµίζεται από ∆ιαδηµοτικό Κέντρο Ευρείας Ακτινοβολίας όπως περιγράφεται στη συνέχεια του
κεφαλαίου 4 σε επίκεντρο όλου του Αναπτυξιακού Πόλου µε άλλα δυο σηµεία στήριξης στο
εσωτερικό του ∆υτικού Αναπτυξιακού Πόλου, γεωγραφικά εκατέρωθεν του Περιστερίου.
4. Στο κεφάλαιο 4 στην ενότητα 3, όπου καθορίζονται οι στόχοι για το Περιβάλλον και για τη διαχείριση
των απορριµµάτων, να προστεθεί συγκεκριµένη αναφορά ότι σε κάθε περίπτωση δεν µπορεί να
συνεχιστεί η µονοµερής και άδικη επιβάρυνση της ∆υτικής Αττικής και της γειτνιάζουσας
∆υτικής Αθήνας µε την εναπόθεση των απορριµµάτων όλης της Αττικής.
5. Στο κεφάλαιο 4 στην ενότητα 5, να προβλεφθεί Στρατηγικός Υποδοχέας Καινοτοµίας και
Πράσινης Ανάπτυξης (δηλαδή Τεχνολογικό Πάρκο όπως έχουµε συνηθίσει να λέµε)
∆υτική Αθήνα, µε χωροθέτηση του σε περιοχή όπου υπάρχει απόθεµα παλαιών βιοµηχανικών
κτιρίων. Ερχόµενοι τώρα στα ειδικά ζητήµατα, που µερικά από αυτά αφορούν και το Επιχειρησιακό
Πρόγραµµα της Περιφέρειας και τα έργα που θα ενταχθούν σ’ αυτό.
6. Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαχείριση των χώρων πρασίνου, καθοριστική
σηµασία για την περιοχή µας έχει η διασφάλιση της προοπτικής του Πάρκου «Αντώνης Τρίτσης»
µέσα από την απόδοση του στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αντίστοιχα ξεκάθαρη πρέπει να είναι η
κατάσταση µε την προστασία και την οικολογική ανασυγκρότηση του Αιγάλεω-Ποικίλου Όρους. Να
στηριχτούν οι προσπάθειες και το έργο που έχει επιτελέσει τόσα χρόνια στο βουνό η Αυτοδιοίκηση και να
ξεπεραστούν γραφειοκρατικά κωλύµατα των υπηρεσιών των Υπουργείων.
7. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το θέµα των Στρατοπέδων. Καµιά πρόβλεψη δεν υπάρχει στο
Ρυθµιστικό για την αποµάκρυνση τους. Νοµίζουµε ότι µπορεί ο στόχος αυτός, της αποµάκρυνσης
τους και απόδοσης των χώρων στους κατοίκους, να συµπεριληφθεί στο Επιχειρησιακό της
Περιφέρειας, και για τα Στρατόπεδα ΚΕ∆Β-ΚΕΒΟΠ και για το 301.
8. Για τα συγκοινωνιακά θέµατα προτείνουµε τη διασύνδεση όσο γίνεται περισσότερων συνοικιών µε
το δίκτυο του Μετρό και επίσης στην διευκόλυνση της άµεσης επικοινωνίας µεταξύ των
Στην περίπτωση αυτή το Περιστέρι
στη
K:\transfer\azirinis\Yliko gia Site\epistoli_ORSA.doc
3
πόλεων της ∆υτικής Αθήνας, που έχει γίνει πάλι δυσχερής µετά τις περικοπές δροµολογίων
της ΕΘΕΛ.
Ειδικά στο Σχέδιο ∆ράσης θα πρέπει να συµπεριληφθούν τα έργα και παρεµβάσεις που έχουν
προταθεί από κάθε ∆ήµο της ∆υτικής Αθήνας και επίσης από τον ΑΣ∆Α, µε διάφορους βαθµούς
ωριµότητας. Μερικά από αυτά είναι η ανάπλαση του χώρου της πρώην ΒΙΟΧΡ Μ στην Αγία Βαρβάρα, η
κατασκευή του Πολύκεντρου δραστηριοτήτων στο χώρο της πρώην ΒΙΟΦΙΑΛ στο Ίλιον, η διάνοιξη της
Θηβών από άκρη σε άκρη, οι Πράσινες ∆ιαδροµές, η αποµάκρυνση των σιδηροδροµικών γραµµών
Πελοποννήσου στους Αγίους Αναργύρους, τα κτίρια κοινωνικών και κοινωφελών λειτουργιών.
Ο Πρόεδρος
Ανδρέας Α. Μποζίκας